Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is het maken en verspreiden van relevante en waardevolle inhoud om een doelgroep aan te trekken, te verwerven en/of te betrekken (- met als uiteindelijke doel winstgevende klant acties te stimuleren).
Je zou het ook kunnen uitleggen als het zichtbaar maken van de werkzaamheden die je binnen je bedrijf doet en het geven van (interessante) informatie over je product of dienst. Bijvoorbeeld: naast productinformatie over gereedschap ook uitleggen wat je met het klusgereedschap kunt maken. Concrete voorbeelden van contentmarketing zijn bijvoorbeeld ook deze, deze en deze case.
Hoe past contentmarketing binnen de marketingcommunicatiestrategie?
Waarom zou je als bedrijf tijd en geld investeren in een breed begrip als contentmarketing? De tijd van grootschalige massacommunicatie is voorbij. Het draait tegenwoordig om communicatie op een persoonlijke manier via alle ‘touchpoints’ uit de customer journey. Met behulp van relevante content op het juiste moment ontstaat er een waardevolle merkbeleving bij de klant, daarnaast helpt het maken en distribueren van content op de juiste manier ook bij je organische vindbaarheid en relevantie.
- Zoekmachine optimalisatie
Klanten willen waardevolle informatie. Volgens Think with Google wordt 57 procent van het koopproces afgerond voordat er contact is met de verkoopafdeling. Contentmarketing speelt hier uitstekend op in met de focus op kwalitatieve content voor de doelgroep, precies zoals Google het graag ziet. - Contentmarketing ondersteunt thought leadership
Met thought leadership profileer je je bedrijf als kennisspecialist door waardevolle kennis en inzichten gratis te delen. Oftewel: educatie. Wanneer jouw bedrijf wordt gezien als autoriteit op jouw vakgebied heeft dat positief effect op je imago. Dit geldt zowel voor B2B als B2C bedrijven - Klantenbinding
Men heeft een aankoop gedaan of dienst afgenomen, nu is de customer journey niet ineens afgelopen.. Hoe leuk is het als je na je aankoop bijvoorbeeld gratis gebruik tips krijgt, aanvullende entertainment content of meer kan leren over het product of bedrijf. Contentmarketing wordt gebruikt om de doelgroep te bereiken, te binden en te beïnvloeden. Al deze vormen van communicatie dragen bij aan een optimale klantreis en stuurt aan op tevreden, winstgevende en terugkerende klanten.
Hoe “begin” je met contentmarketing?
De juiste vragen stellen en keuzes maken
Eigenlijk begin je niet met het maken van content, je begint alleen met het juist vastleggen van je content voor de juiste doelgroep. Je vertelt niet hoe goed je bedrijf is maar helpt je doelgroep vooruit met informatie. Door consumenten systematisch van waardevolle informatie te voorzien kun je interesse wekken voor een product of dienst. Een content strategie start vanuit een heldere visie en missie, vertaald naar een duidelijke strategie en doelstellingen. Uiteindelijk gaat het om het bieden van toegevoegde waarde en relevantie voor klanten. Produceer je wel iets wat je doelgroep wil consumeren? Draagt deze doelgroep-consumptie vervolgens bij aan je zakelijke doelstellingen?
Customer journey
Wanneer we kijken naar de customer journey van een bedrijf, is contentmarketing het actief aanbieden van de juiste informatie aan de klant, op elke ‘touchpoint’. Dit betekend dat je informatie aanbied welke je klant wil consumeren op plekken waar de klant jouw bedrijf kan tegenkomen. Dit kan via bijvoorbeeld een nieuwsbrief, social media posts, video’s, artikelen, posters, infographics, podcasts etc. Dit alles samen, gestructureerd inzetten, is contentmarketing. Bij grotere contentmarketing werkzaamheden zou je de volgende stappen kunnen volgen:
- Bepalen doelstelling(en)
- Doelgroep(en) definiëren
- Positionering / identiteit (wie wil ik zijn en wat wil ik betekenen)
- Concept (Huisstijl/vorm/beeld/taal) > welk verhaal wil ik vertellen?
- Formats
- Kanalen
- Contentkalender
- Werkproces(sen)
Wil je meer weten over contentmarketing?
Denk je na het lezen van deze blog “Hier wil ik meer van weten!”, neem dan gerust contact met ons op! Wil je meer weten over hoe wij in klantteams werken? Kijk dan hier.