De één heeft nu tijd tekort omdat zijn of haar business aan het groeien is, terwijl de ander tijd over heeft omdat de coronacrisis roet in het eten gooit. In het laatste geval is dit wat ons betreft het moment om te werken aan de content van je website. Zodra je aan de slag gaat met het updaten of toevoegen van content op je website, is het vanzelfsprekend dat je hierbij de vindbaarheid van de tekst meeneemt. Tenminste, voor óns is dit vanzelfsprekend, maar we kunnen ons voorstellen dat je eerst vooral bezig bent met wat je precies gaat schrijven en waarover. Daarom geven we in deze blog een aantal praktische SEO-tips die je direct kunt toepassen.

7 Tips die je op weg helpen 

zoekwoordenplanner

Tip 1: Doe een zoekwoordenonderzoek

Als je hebt bedacht waar je over gaat schrijven, denk dan ook direct na welke zoekwoorden hierbij horen. Zoekwoorden zijn namelijk de basis voor je vindbaarheid in zoekmachines en vormen daarmee een leidraad voor je teksten. Begin daarom met een zoekwoordenonderzoek en start hierbij bijvoorbeeld in Google Search Console. Hier zie je de zoekwoorden waar je op dit moment al op gevonden wordt en waar dus ook verbeterkansen liggen.

Een uitgebreider zoekwoordenonderzoek kan op verschillende manieren uitgevoerd worden, maar de beste resultaten krijg je door verschillende aanpakken te combineren. Zo heb je verschillende online tools waarmee je zoektrends en suggesties voor zoekwoorden mee kunt ontdekken, zoals Google Zoekwoordplanner of Ubersuggest. Daarnaast krijg je al zoekwoordsuggesties wanneer jij je zoekwoord intypt in de zoekbalk, kun je spieken bij je concurrenten en kun je ook klanten, medewerkers en relaties vragen naar hun ideeën als het gaat om belangrijke zoekwoorden voor jouw business.

Tip 2: Bepaal waar je op gevonden wilt worden

Met de woorden die in je zoekwoordenonderzoek naar voren komen heb je een eerste basis voor de woorden waar je je op wilt richten. Het is namelijk niet altijd handig om alle zoekwoorden die naar voren komen toe te passen, omdat hier bijvoorbeeld je concurrenten al een voorsprong hebben. In dat geval kun je kiezen voor zoekwoorden waar kansen liggen, ga bijvoorbeeld niet voor alleen het woord ‘jeans’ maar gebruik ‘zwarte jeans’ of ‘zwarte skinny jeans kopen’. Met deze zogenoemde longtail zoekwoorden bereik je de groep die specifiek zoekt naar wat jij aanbiedt. Maak daarom ook bewuste keuzes voor zoekwoorden en denk er daarbij ook over na of je een aparte pagina hiervoor op gaat stellen. Wil je namelijk echt scoren op een (longtail)zoekwoord, dan is het goed om hier een pagina aan te wijden.

Tip 3: Schrijf niet te korte SEO-teksten

Zodra je bepaald hebt waar je over wilt schrijven en welke zoekwoorden daarbij centraal staan kun je aan de slag. Daarbij is het belangrijk dat je niet te kort door de bocht bent en een tekst minimaal 300 woorden bevat. Als je schrijft voor een productpagina mag deze tekst wel in verschillende delen op de pagina geplaatst worden, maar kies er dan voor om het grootste gedeelte van de tekst onder het product of de categorie te plaatsen. Boven of naast het product mag de tekst korter zijn, maar begin al wel vast met 50 tot 100 woorden en zorg dat het totaal aantal woorden op de pagina minimaal 300 is.

Tip 4: Zorg voor de juiste zoekwoorddichtheid

Als je bovenstaande tips hebt gevolgd is het zaak om te checken in hoeverre de juiste zoekwoorden voorkomen in de tekst. Daarbij is het logisch dat je je afvraagt wat de juiste hoeveelheid is van zoekwoorden dat voor moet komen, oftewel wat de zoekwoorddichtheid moet zijn. Dit hangt af van o.a. je concurrenten. Check daarom even hoe vaak de top 3 op dat zoekwoord in Google het woord gebruiken en gebruik dit als indicatie. Pas er echter mee op dat je geen overkill aan zoekwoorden in je tekst stopt waardoor de tekst niet eens meer goed leesbaar is. Daarnaast is het goed om ook synoniemen van het zoekwoord te verwerken in je tekst, om het primaire zoekwoord te ondersteunen en meer kracht te geven.

Als het gaat om zoekwoorddichtheid is het ook van belang om de woorden in de tekst maar ook in titels en koppen te gebruiken. Zorg voor een logische verdeling en een goed leesbare tekst, aangezien gebruiksgemak ook in Google belangrijker is dan het aantal zoekwoorden.

Tip 5: Zorg voor links in de tekst

Een pagina waar geen links op staan of waar niet naar toe gelinkt wordt, krijgt van Google amper aandacht, hoe goed de tekst verder ook geschreven is. Door te linken naar andere pagina’s op je website geef je niet alleen linkwaarde aan die pagina’s, maar het is ook gebruiksvriendelijk. Denk hierbij wederom na over de logica van het linken. Zo kun je linken naar je overzichtspagina’s (‘skinny jeans’) maar ook naar productpagina’s die dieper liggen (‘zwarte skinny jeans’) of juist naar adviespagina’s (‘hoe was ik mijn jeans?’). Overdrijf ook hier weer niet in het aantal links, ze moeten echt wat toevoegen aan de gebruikservaring en de leesbaarheid moet er niet onder leiden.

Tip 6: Optimaliseer de paginatitel en metadescription

Het is belangrijke dat je de pagina een logische titel geeft, die ook weergeeft wat op de pagina staat. Zo geef je Google direct een belangrijke indicatie waar de pagina over gaat en of deze dus weergeeft wat de zoeker zoekt. Maak deze titel maximaal 55 tekens lang, anders loop je het risico dat de titel afgebroken wordt. Eigenlijk bestaat een goede uit het primaire zoekwoord, een USP van je product of bedrijf (gratis verzendkosten, vrijblijvend advies) en eventueel de naam van je organisatie. Check ook hierbij even wat je concurrenten doen, want je wilt niet in Google naar voren komen met dezelfde titelzin als de jouwe.

Dit geldt ook voor de metadescription. Dit is naast de paginatitel hetgeen de zoeker te zien krijgt in Google. Omdat de zoeker dit ziet is dit je kans om hem of haar te overtuigen om te klikken, oftewel met een geoptimaliseerde metadescriptions verhoog je de doorklikratio (click through rate) naar je website. Ook hier geldt dat je het beste het primaire zoekwoord en USP’s kunt verwerken in een maximum aantal tekens, in het geval van de metadescription is dit maximum 160.

Tip 7: Optimaliseer de url en afbeeldingen

Tot slot is het van belang om de url van de pagina goed in te richten voordat je de pagina live zet of update. Dit is namelijk ook een onderdeel dat Google leest en meeneemt in het bepalen van de positie in de zoekresultaten. Het is belangrijk dat ook deze goed weergeeft waar de pagina over gaat en dat de opbouw logisch en schoon is. Een url met: /jeans__sk/zwart8510 is namelijk veel minder betrouwbaar in de ogen van google dan een url die er als volgt uit ziet: jeans/skinny/kleur-zwart.

Daarnaast is het aan te raden om ook de afbeeldingen te optimaliseren, dit kun je doen middels de alt-tag oftewel door de afbeelding een naam te geven via de achterkant van de website. Het is hierbij de regel dat je in de alt-tag aangeeft wat er op de afbeelding staat, dit kan namelijk ook gebruikt worden door blinden en slechtzienden die de website voor laten lezen. Het voordeel hiervan is dat je website en haar afbeeldingen ook gerankt worden in Google afbeeldingen, zodoende kom je ook daar naar voren.

Aan de slag!

Wellicht heb je tijd over om je te focussen op de SEO van je (nieuwe) teksten. Met bovenstaande tips kom je wat ons betreft een heel eind, maar als je een extra SEO-oog of SEO-advies nodig hebt helpen wij je graag!