Toen deze communicatieopdracht bij ons binnen kwam sprongen
we een gat in de lucht! Op Terschelling besloten melkveehouders,
Vogelbescherming Nederland en Zijerveld de handen ineen te slaan
om een weidevogelvriendelijke kaas te ontwikkelen.
Willen jullie de communicatiestrategie en
communicatie ontwikkelen? Yèèès!
Marktonderzoek
Allereerst hebben we marktonderzoek gedaan op Terschelling zelf. Met vier man/vrouw hebben we – in een Spartaanse Land Rover – alle plekken op het eiland bezocht die relevant konden zijn voor de conceptontwikkeling. Zo ontdekten we dat alle jongvee op het eiland het eerste levensjaar doorbrengt op de Grôede: een ruik stuk natuurgebied op Oost-Terschelling. Door dit verblijf op de Grôede ontwikkelen de koeien een aantoonbaar betere weerstand tegen ziektes. Dit bedenk je niet vanachter je bureau!
Kaas met
duurzame focus
Uiteraard hebben we ook de polder bezocht waar de koeien grazen:
wat een schitterend gebied is dat! Als je eens op Terschelling bent:
fiets ook even naar deze polder. De biodiversiteit is hier groot en dat zie je
meteen aan de vele bloemen en kruiden die hier groeien. Ook
bezochten we één van de veehouders – Cees Cupido –
en de kaasmaker Jan-Willem Zeilstra. Door gesprekken met
deze mannen ontdekten we nog meer unieke feiten en
achtergrondverhalen waarmee we de merkstrategie
handen en voeten konden geven.
Win win win situatie
Dat deze case voor alle betrokken partijen bijzonder is, zal je vast begrijpen. Zo is Vogelbescherming blij dat de Terschellinger polder nóg veiliger en prettiger is geworden voor weidevogels. Omdat de boeren hun gras hier later in het seizoen maaien, komen de eieren uit en kunnen de vogels extra veel gevarieerd voer in het lange, kruidenrijke gras vinden. Ook de veehouders zijn blij met het project. Ze krijgen een prima prijs voor hun melk die ook nog eens dichtbij wordt verwerkt tot heerlijke kaas. En de koeien? Die zijn ook helemaal blij. Omdat het gras langer op het land staat zitten er heerlijke bloemen en kruiden tussen.
Online- en offlinecommunicatie
Wij stonden aan de lat voor de positionering, marketingstrategie, de merknaam, de grafische identiteit, het communicatieconcept en alle hieruit voortvloeiende online en offline communicatiemiddelen waaronder de verpakkingen, promotiematerialen en social content. Op deze casepagina zie je een greep uit al dit werk.
Private label strategie
met unieke klantenbeloftes
In de communicatiestrategie hebben we dankbaar gebruik gemaakt van het
weidevogelvriendelijke karakter van dit samenwerkingsproject. Door een
private label aanpak te hanteren, creëren we bovendien een mooi breed
afzetkanaal. Ook het imago-ondersteunende biodiverse karakter van de kaas
hebben we uiteraard in alle communicatie meegenomen.
De consument kiest met zijn aankoop van deze Terschellinger kaas niet alleen
voor een karaktervolle smaak, maar levert tegelijk een duurzame bijdrage aan
biodiversiteit en weidevogelbeheer. En dat laten we hem of haar weten ook.
Internationaal succes
Dat de samenwerking tussen melkveehouders, de Vogelbescherming en kaasmakers de meest weidevogelvriendelijke kaas van Nederland oplevert is prachtig. Dat deze samenwerking bovendien internationale prijzen voor smaak in de wacht sleept maakt deze case helemaal rond!
Hoe kunnen we jou helpen?
Heb je een vraag? Wil je onze visie op jouw vraagstuk?
Of wil je vrijblijvend eens kennismaken? Laat het ons gerust weten.